Met het DNA van onze klanten als uitgangspunt en een duidelijk concept werken we van de eerste schets tot aan de bouwtekeningen en alles wat daar verder bij komt kijken.
Samen met onze partners kunnen we onze diensten uitbreiden naar MEP-advies, bouwkundige engineering, enzovoort. Voorafgaand aan het ontwerpproces fungeren we als strategische partner voor onze klanten op diverse gebieden, van positionering en branding tot customer journey-analyse en de ontwikkeling van commerciële formats.
Naast het volledig door ontwikkelen van onze eigen projecten, doen we dit ook voor anderen. Met meer dan 35 jaar ervaring in het ontwerpen en uitrollen van concepten voor grote retailers in Nederland en Europa, kunnen we klanten ondersteunen als lead architect bij de uitrol van hun eigen concepten in de hele EMEA-regio. Soms fungeren we ook als "local architect" om concepten te vertalen naar de Nederlandse markt. Onze diensten omvatten engineering en tekenwerk voor vergunningen, aanbestedingen, constructie en projectmanagement.
Plekken creëren waar mensen graag zijn, zich mee verbinden en naar terugkeren. Dit is een rode draad in ons werk die we ook op grotere schaal toepassen. We brengen aanpak waarin de gebruiker altijd centraal staat naar winkelstraten, complete stadscentra of andere openbare plekken waar mensen graag samenkomen en elkaar ontmoeten. En we schakelen tussen die niveaus. We zoomen in en uit en leggen zo de koppelingen tussen macro en micro niveau. Tussen bijvoorbeeld grootstedelijke ambities en beleving en ondernemerschap op straatniveau. We creëren zo oplossingen voor stedelijke uitdagingen in nauwe samenwerking met overheden, retailers, vastgoedbedrijven, consumenten en bewoners. Dit doen we in onze dochteronderneming Re:publiek.
Wij zijn een team van consultants, interieur-ontwerpers, architecten, grafisch ontwerpers, productontwerpers, engineers en projectmanagers. Wij geloven dat een samenwerking met wederzijds respect en vertrouwen tot de beste resultaten leidt. Ons motto: wij werken niet voor je, wij werken mét je.
Hans Preeker
managing partner | consultant
×
Hans Preeker
managing partner | consultant
Na 17 jaar bij Ahold gewerkt te hebben en daar verantwoordelijk te zijn geweest voor nieuwe formules voor o.a Etos en Albert Heijn heb ik de overstap gemaakt als partner naar de bureaukant, naar Claessens Erdmann.
Binnen ons bureau mogen we werken voor een enorme diversiteit aan klanten, met hun kennis en enthousiasme, en dat geeft enorm veel inspiratie. Constant bezig zijn met ons vak, door te lezen, kijken, luisteren en voelen welke kant we op gaan. En daar een visie op ontwikkelen samen met ons creatieve team om op die manier de klanten waarvoor wij werken relevanter te laten zijn in de toekomst. Dat maakt mijn werk elke dag meer dan de moeite waard.
Het mooiste moment is om door een gerealiseerd project te lopen, of het nou een winkel, kantoor of casino is. En te ervaren dat waar we samen met onze klanten zo hard aan hebben gewerkt, ook echt werkt. Tevreden consumenten, trots personeel en doelstellingen die gehaald worden, Daar doe ik het voor.
‘Wat bied je je klant of bezoeker?’ of ‘wat gebeurt er nu echt op een plek?’ Dit is voor mij de kern van het vak en daar begint een goed concept. Dit kan gaan over het assortiment van een winkel, de menukaart van een restaurant, de functies in een werkomgeving of het programma in een winkelstraat. Dit moet je bezien in samenhang met het merk, de identiteit en de fysieke plek. Goed aanbod schept vraag. Daar geloof ik in.
Na mijn studie spatial planning and design aan de Rijksuniversiteit Groningen, urban design aan de Ball State University en brandmanagement bij de EURIB, werkte ik als strategisch adviseur en procesmanager bij adviesbureau DE LIJN/Inbo. Momenteel ben ik als partner medeverantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het bureau en adviseer ik onze klanten voornamelijk in de visie, strategie en conceptontwikkelingsfase.
Ik werk aan projecten voor onder andere REWE, Billa, Ace & Tate, NS en de Gemeente Den Haag.
Als “niet-ontwerper” is het een feest om tussen een team geweldige designers te kunnen werken als “Chef de bureau”. Ik word elke dag omringd door creativiteit en passie van een team dat overtuigend uitstraalt dat design altijd in het belang van mensen moet zijn.
Naast mijn werk bij CE, ben ik Pilates- en Yoga-docent. De balans die ontstaat door de combinatie van deze twee maakt me blij en geeft me energie.
Als ontwerper word ik blij wanneer een meubel, een ruimte of een gebouw alleen maar mooier wordt wanneer je er langer naar kijkt. Dat je het speciale detail of materiaal ziet en snapt. Net als wanneer je voor een kunstwerk staat in een museum.
Kijken doe je niet alleen met je ogen maar hier gebruik je al je zintuigen voor. Hoe fijn is het niet om een materiaal aan te raken. Over een stukje leer te gaan met je handen, de nerven van het hout te voelen. Het scherpe getik op metaal te horen of juist dof op rubber. Het benutten en versterken van de eigenschappen van een materiaal maakt een ontwerp alleen maar rijker.
Ik werkte aan projecten voor AFAS, Schiphol, Dura Vermeer, Mizuho, Holland Casino en het Van Gogh Museum.
Ontwerpen, maken & bouwen, meubels, winkels, interieurs of gebouwen. Ik houd er van mooie dingen te maken, als details kloppen, tekeningen duidelijk zijn, processen goed lopen en deadlines gehaald worden ben ik een blij mens. Als het net even anders loopt…dan los ik het op. Mijn opa en oma hadden een sigaretten en sigarenwinkel, mijn vader was bedrijfsleider in een winkel voor glas en serviesgoed. Retail is me dus met de paplepel ingegoten.
Na een studie Bouwkunde, architectuur aan de TU Delft met als afstudeerrichting ‘functioneel ontwerpen’ werkte ik 8 jaar bij Albert Heijn Store Development en sindsdien, al ruim 20 jaar gelukkig bij CE.
Testlab op Schiphol, het hoofdkantoor van Mizuho, de uitrol van Nike stores en Five Guys zijn enkele projecten waar ik aan heb gewerkt.
In de projecten die wij maken mag ik de puzzelstukjes leggen door de juiste materialen te selecteren die het concept en design het meest tot leven laten komen.
Collega en creative director David Chaloner had het over ‘The beauty of imperfection’. Ik streef niet naar perfectie. Juist de oneffenheden geven meerwaarde aan het werk. Je moet altijd mogen zien dat iets handwerk is. Zo wordt een ruimte persoonlijk. Aan bijna alle projecten binnen ons bureau draag ik, naar behoefte, mijn steentje bij.
Ik kan helemaal enthousiast worden over lettervormen en composities. Ook van een groter visueel verhaal dat zijn toepassing vindt in onze 3D projecten. Uit een concept worden visuele regels gefilterd die basis leggen voor een visuele taal. Die ‘ingrediënten’ pas ik dan toe, digitaal of in print voor wayfinding of packaging. ‘Form follows function’ zie ik als startpunt voor alle ontw erpen in function zit fun. Jaren geleden verruilde ik Stuttgart voor Amsterdam. Ik was op slag verliefd. Zowel op deze mooie stad als mijn studie “Grafisch ontwerpen en kunst” aan de Gerrit Rietveld Academie.
De verpakkingen voor zowel Julia’s als voor het huismerk van Jan Linders en de instore communicatie voor Kruidvat, REWE To Go en de winkels van het Van Gogh Museum zijn recente projecten waar ik aan werkte.
Met een breed scala aan architectuur- en interieurprojecten op zak, is het het oog voor de details dat m'n hart sneller doet slaan.
Mijn vermogen om de sequencing van een project te managen, gekoppeld aan een sterke klantrelatie, zorgt ervoor dat ik als een vis in het water ben bij retailprojecten.
Door een gezonde dosis intuïtie te combineren met intelligentie, bouw ik bruggen en faciliteer ik de omstandigheden waarin alle verschillende betrokken partijen optimaal kunnen samenwerken.
Als perfectionist schakel ik naadloos tussen de grote lijnen van de strategie en de kleinste details van de technische uitvoering om het team te helpen het maximale uit zichzelf te halen. Het is uiteindelijk het team om je heen dat ervoor zorgt dat je met een glimlach aan verschillende projecten werkt!
Met klanten als Nike, Ace & Tate, en Foot Locker is dit precies wat ik het beste kan.
Toen ik 2 jaar oud was tekende ik mijn eerste huisje. Dat ik de richting van de architectuur op wilde was dus niet vreemd. Na mijn bouwkunde opleiding op de Hogeschool van Amsterdam ben ik aan de slag gegaan bij een ontwerpbureau. Daar ontstond mijn passie voor interieur en retail.
Door mijzelf altijd af te vragen voor wie de informatie is en wat het doel van een tekening of presentatie is, werk ik aan het maximale resultaat voor onze opdrachtgevers. Daarnaast toets ik mijzelf met de vraag: ‘Wanneer ikzelf mijn werk zou ontvangen, vind ik de informatie dan duidelijk, compleet en overzichtelijk?’ Mijn werk moet aan die eisen voldoen.
Recent werkte ik aan het AFAS Hoofdkantoor, de Nike Stores en Holland Casino.
Al van jongs af aan ben ik bezig met het veranderen van de omgeving om me heen. In mijn eigen leefomgeving en op grotere schaal in de bebouwde omgeving. Mijn inspiratie haal ik uit design, architectuur en de dynamiek van het stadsleven.
Na mijn studie stedenbouw aan de Universiteit van Amsterdam werkte ik als (retail)adviseur bij achtereenvolgens BRO en DE LIJN/INBO. Daarna als conceptontwikkelaar voor gebouwen en stedelijke gebieden bij Red Concepts. Na het ontwikkelen van het concept voor het museum Humanity House in Den Haag heb ik de overstap gemaakt naar dit museum en platform in de Stad van Vrede en Recht.
Sinds 2021 werk ik binnen Claessens Erdmann aan visies en concepten voor prettige en dynamische plekken in steden, vanuit ons zusterbedrijf Re:publiek. Daarbij schakel ik gemakkelijk tussen verschillende niveaus, verbind ik partijen en breng ik visies tot leven in concrete actieplannen.
Na mijn studie architectuur heb ik jarenlang als architect in Portugal gewerkt. Daar heb ik woningen en openbare ruimtes ontworpen en gebouwd. Met mijn ontwerpen wil ik het werk en het leven van mensen verbeteren. Ik heb van verschillende belangrijke mensen in mijn leven gehoord dat ik nooit moet stoppen met leren. En het is inderdaad een van de dingen die me het meest gelukkig maakt. “So give me a challenge, as I can’t hold myself against a good challenge.”
Ik werkte aan projecten voor onder andere Mizuho HQ, Nike stores en Five Guys en ik fotografeer alle CE projecten.
De combinatie tussen vorm en techniek fascineert mij. Voor zowel de gebouwde omgeving als de manier waarop mensen zich hierdoor voortbewegen. Correcte uitwerking en fijne detaillering in uitvoering is mijns inziens cruciaal voor de realisatie van een geslaagd ontwerp.
Na de opleiding Bouwkunde aan de Hogeschool van Amsterdam heb ik me verdiept in de technische uitwerking van zowel interieur als exterieur en naast mijn werkzaamheden in het vakgebied heb ik ook nog drie jaar architectuur gestudeerd aan de Academie van Bouwkunst.
Momenteel werk ik aan het nieuwe Holland Casino in Utrecht en aan winkels voor Ace & Tate en Nike.
Een puzzel oplossen en het ontdekken van nieuwe vormen blijft onafgebroken interessant. Bij het ontwerpen van een interieur spelen zoveel verschillende aspecten een rol. Door de jaren heen heb ik mij gespecialiseerd in het maken van lay-outs en routing.
Mijn inspiratie haal ik uit de samenwerking met andere disciplines, waardoor mijn kennis verrijkt. Maar ook uit reizen, het ontmoeten van andere culturen en mensen en het fotograferen van de dingen om mij heen. Opgegroeid in een creatieve familie was het vanzelfsprekend om mij daarin te ontplooien. Na interieurarchitectuur aan de kunstacademie in Kampen, heb ik mijn master gehaald aan de Domus Academy in Milaan met als specialisatie verlichting.
Recente projecten waar ik aan werkte zijn die van Holland Casino, De showroom van Dura Vermeer en de winkels van het Van Gogh Museum, Action en REWE.
"Zoek schoonheid; dat is het enige belangrijke."
En wat is schoonheid? Het kan zintuiglijk, intellectueel of spiritueel plezier oproepen.
Ik heb Interior Design gestudeerd op Mallorca. Ik heb met verschillende architecten en bedrijven gewerkt, die me in staat stelden om te leren en te werken aan verschillende soorten projecten met verschillende taken.
Ik streef ernaar om goed ontworpen projecten te realiseren omdat een project dat goed werkt ook mooi is.
Ik vind het bovendien mooi om deadlines te halen en precies te zijn in de uitvoering.
Het is leuk om in teamverband te werken en een goede sfeer te creëren met collega's en klanten.
En het is heel fijn om klanten nieuwe oplossingen te bieden en hen te helpen om persoonlijke, bevredigende en spannende resultaten te bereiken.
Ik blijf streven naar schoonheid, nu bij Claessens Erdmann, met klanten als Foot Locker en Nike.
Zullen we er samen naar op zoek gaan?
Wij beheersen alle fasen van een ruimtelijk creatief proces. Van een visie, het eerste idee, de (commerciële) strategie tot het ontwerp en de implementatie daarvan. Samen met onze partners maken we ook design & build projecten en zijn we er van de eerste schets tot de laatste spijker. Maar het belangrijkste: we gebruiken hiervoor geen vaste scripts of modellen. Dit bepalen we bij elke opdracht opnieuw, want wat voor één klant werkt, werkt niet voor een ander.
strategie
Branding en positionering
Doelgroep- en gebruikersanalyse
Klantgedrag en markttrendanalyse
User journey mapping
Concept- en formatontwikkeling
Visie- en scenario-ontwikkeling
Masterplanning
ontwerp
Architectuur
Interieurontwerp
Meubelontwerp
Verlichting
Grafisch ontwerp
In-store communicatieontwerp
Bewegwijzering en wayfinding
implementatie
met wie we werken
Wij hebben meer dan 30 jaar ervaring in het maken van bijzondere plekken voor een indrukwekkend aantal projecten en klanten. Van klein tot groot, van commercieel tot publiek. Nationaal én internationaal. Daar zijn we trots op. Met veel klanten hebben we langdurige samenwerkingen en vertalen we merk en identiteit naar de hele organisatie en al zijn uitingen.